Menu
    English

    FeedbackFruits - Peer Review

    applicatie

    Peerfeedback is één van de vormen van feedback die je als docent kunt inzetten in je onderwijs waarbij studenten feedback geven op elkaars werk. Hierdoor zijn zij actiever met het leerproces bezig en het draagt bij aan effectief leren doordat het samenwerking, begrip en motivatie bevordert (Harelli & Hess, 2008).

    Deze applicatie gebruik je voor:  formatief handelen feedback


    Kracht van deze applicatie

    Peerfeedback is een arbeidsintensief proces qua organisatie. FeedbackFruits helpt dit proces te automatiseren. Ook past het goed bij blended learning, waarbij studenten zelf online vóór de les feedback geven en in de les zelf tijd kan worden besteed aan het bespreken van de feedback. 

    Indruk van FeedbackFruits - peerreview

    In bovenstaande video krijg je een indruk van Peer Review vanuit het perspectief van de student [duur: 6:30 min]. 

    In bovenstaande video krijg je een indruk van Peer Review vanuit het perspectief van de docent [duur: 2:08]. 

    Praktische vragen

    Ja, FeedbackFruits is een integratie in Brightspace. Dit betekent dat jij en de studenten niet naar een aparte website hoeven om gebruikt te maken van de FeedbackFruits applicaties. Bekijk deze instructies om te zien hoe je FeedbackFruits applicaties kunt gebruiken in jouw cursus. 

    Voor onderwijskundige vragen kun je contact opnemen met de expert onderaan deze pagina.  

    Mocht je tegen technische problemen aanlopen bij het instellen van jouw FeedbackFruits applicatie, kun je contact opnemen met de support-medewerkers van FeedbackFruits. Zij reageren snel op vragen en kunnen ook meekijken in jouw opdracht. Klik voor technische ondersteuning op het paarse icoontje links onderin het venster.  

     

    Om constructieve feedback te bevorderen, is het belangrijk om duidelijke richtlijnen en criteria voor feedback te verstrekken aan de studenten. In FeedbackFruits moet je voor studenten criteria opstellen waarop zij het werk van peers gaan beoordelen. Hierdoor kun je sturen op specifieke feedback en weten studenten beter wat er van hen wordt verwacht bij het geven van de feedback. 

    Het besluit om studenten anoniem of met hun eigen naam peerfeedback te laten geven, hangt af van verschillende factoren, waaronder het specifieke doel van het inzetten van peerfeedback en de dynamiek van de groep.

    Er wordt vrijwel altijd aangeraden om bij peerfeedback studenten met hun eigen naam te laten beoordelen. Op deze manier maak je studenten verantwoordelijk voor hun gemaakte werk en de gegeven feedback. Bovendien kunnen studenten elkaar in de les of daarbuiten opzoeken om verder in gesprek te gaan over de ontvangen feedback.

    Aan de andere kant kan anonieme feedback een gevoel van veiligheid creëren en studenten aanmoedigen om eerlijker en objectiever te zijn in hun beoordelingen, omdat ze zich minder geremd voelen om kritische feedback te geven. Dit kan vooral nuttig zijn wanneer er geen veilig leerklimaat in de groep is, maar je wel peerfeedback wilt inzetten.

    Deze tool voldoet aan de privacy- en securitystandaarden van Hogeschool Rotterdam


    Deze tool wordt ondersteund door I&DT en er is extra ondersteuning vanuit de leverancier. Wanneer je een FeedbackFruits opdracht aanmaakt en je hebt een vraag kun je contact opnemen met FeedbackFruits door op de -knop te drukken.

    Kom je er niet uit?