Menu
    English

    Real Fake

    De invloed van A.I.-generated influencers

    In het digitale tijdperk is alles mogelijk. Zo kunnen we via een hologram een concert bijwonen van een inmiddels overleden artiest of whatsappen met een virtuele date. Ook de digitale influencer rukt op. Networked Society onderzocht de voor- en nadelen daarvan.

    Overtuigen

    Influencers kom je inmiddels overal tegen. Zelfs de overheid maakt gebruik van ze: ze werden ingehuurd toen het coronavirus uitbrak en moesten jongeren overtuigen van het naleven van de coronamaatregelen. Inmiddels is er ook een nieuw type influencer: de A.I.-generated influencer. Zij bestaan alleen in de virtuele wereld.

    Dankzij A.I. weten deze influencers altijd precies wat er onder hun volgers leeft. Ze werken rond de klok en raken niet verwikkeld in schandalen. A.I.-generated influencers bieden dus veel kansen voor merken.

    Kansen en bedreigingen

    Maar wie of wat is verantwoordelijk voor hun gedrag?
    Hun handelen komt immers voort uit geprogrammeerde codes. En niet uit een vrije wil.
    Welke commerciële kansen bieden ze aan organisaties en bedrijven?
    En kunnen ze ook een gevaar vormen en misleiden?

    Het onderzoeksproject ‘Real Fake’ van lector Lotte Willemsen, docentonderzoekers Marije Brom & Iris Withuis binnen het project Communication in the Networked Society zocht een antwoord op deze vragen met hun onderzoek naar de opkomst en invloed van A.I.-generated influencers.

    De onderzoeken die we uitvoeren binnen Real fake geeft een abstract thema als A.I generated influencers handen en voeten en concrete tips hoe de relatie tussen influencer & community verbetert kunnen worden. Behalve dat we dit hebben kunnen door vertalen naar verschillende lesonderdelen voor de opleiding Communicatie krijgen wij ook veel positieve reacties uit het bedrijfsleven. “ – Marije Brom

    Meer info: Marije Brom & Lotte Willemsen

    Lees ook: