Menu
    English

    Data integreren in het maakonderwijs

    Interview met docenten Tanja Ubert en Manon Mostert-van der Sar

    09 maart 2021

    Inmiddels is een groot deel van onze spullen al verbonden met het internet. Voor studenten die een beroep nastreven in de maakindustrie, heeft dat grote gevolgen. Er komt voor hen immers een heel nieuw werkveld bij om rekening mee te houden! Hoe dat er binnen het onderwijs moet uitzien en waarom, daarover kunnen we veel praten en nadenken. Maar de beste manier om erachter te komen, is volgens Manon Mostert-van der Sar en Tanja Ubert door het te doen. “In het DATALAB ervaren we samen wat écht werkt en wat niet.”

    Manon is op allerlei manieren actief binnen het maakonderwijs, onder meer als regisseur van het Stadslab. Daar liep ze tegen een interessante misvatting aan, die ook belangrijk is voor het DATALAB. “Iedereen gaat ervan uit dat jongeren goed zijn met ICT, maar dat is helemaal niet altijd zo”, vertelt zij. “Om een Instagramstory of live video te kunnen plaatsen, hoef je niet handig te zijn met computers. Alles is tegenwoordig zó intuïtief. Kennis die onze generatie beschouwt als basaal, ontbreekt nog weleens bij studenten. Een belangrijk aandachtspunt in het DATALAB is dan ook complexe systemen toegankelijker maken, zodat iedereen de technologie kan begrijpen, gebruiken en ermee kan ontwerpen. Aan de ene kant om studenten en docenten datawijs te maken en aan de andere kant om echt met data te kunnen stoeien.” 
     
    Het wezenlijke doel van dataverzameling 
    En dan rijst natuurlijk de vraag: wat gaan studenten allemaal doen? “In het DATALAB willen we studenten in de eerste plaats laten ervaren wat data eigenlijk is”, vertelt Tanja, hogeschooldocent Informatica en adviseur bij de technische implementatie van het DATALAB. “Wat kun je allemaal met data en waar loop je tegenaan bij het gebruik ervanIn de minor Data Engineering voeren studenten nu al allerlei projecten uit, zoals voorspellingen doen over onderhoud van auto’s via gegevens van chatbotsZe lopen daarbij tegen allerlei zaken aan. Welke data verzamel je bijvoorbeeld en waarom? Belangrijk om over na te denken, want data die je niet verzamelt, hoef je ook niet te beveiligen!” Manon vult aan: “Studenten gaan zo terug naar het wezenlijke doel. Dingen doen met een reden, niet gewoon omdat het kan.”  
     
    Ethische keuzes  
    Een van de dingen die studenten ondervinden bij het werken met data, is hoe makkelijk je ermee kunt rommelen. Dat helpt ze de juiste keuzes te maken, ziet Tanja. “Sommige studenten staan erop hun data in Excell te bewaren. Doe maar, zeggen wij dan. Ze merken vanzelf dat de laatste die in het bestand werkt, gelijk heeft. Dan kiezen ze voortaan voor andere manieren om te werken.” Manon: “Heel fijn ook dat we een lector hebben die bovenop de ethiek zit. Dat is iets waar je aan de tekentafel al bewust mee bezig moet zijn. Eén foutje in het ontwerp kan jarenlange ellende opleveren.” Tanja vult aan: “Vanaf het begin goed sturen op datakwaliteit is daarom essentieel. Door te investeren in validatieslagen en controles bij het verzamelen van data, bespaar je op de lange termijn veel tijd, geld en misstanden.” 

    International Internet of Things Days 2021: Truth or Data? 
    Meer weten over ethiek en verantwoord omgaan met data? Op de International Internet of Things Days van 6 tot 9 april 2021 is het thema dit jaar Truth or Data. Manon geeft in die week ook een interessante workshop. Meer informatie >>