Menu
    English

    Contentmarketing

    de waarde van storytelling voor mens en merk

    Verhalen zijn er altijd geweest. Ze worden (door)verteld van mens tot mens, maar steeds vaker ook van merk tot mens, en van mens tot merk *

    Zo vertellen merken over de lange weg die ze moesten bewandelen om van familiebedrijf uit te groeien tot internationaal imperium, en de strijd die oprichters moesten leveren op weg naar de top. Consumenten vertellen over hun zoektocht naar hét perfecte product, en de obstakels die ze daarvoor moesten overwinnen. Omdat verhalen vaak worden gedeeld in een sociale context, zien we ze vaak verschijnen op sociale

    media zoals Facebook of Instagram. Social media reiken tools (photo en film editing) en functionaliteiten (bijv. Instagram Stories optie) aan waarmee elke sociale-media-gebruiker een verhaal kan creëren, en ze bieden een groot publiek aan om een verhaal mee te delen. Maar hoe vertel je op sociale media een verhaal dat consumenten willen horen en doorvertellen?

    Een verhaal waarmee een merk erin slaagt om consumenten te boeien, betrekken en te (ver)binden? Deze SWOCC publicatie richt zich op storytelling als (contentmarketing-)strategie om merken en mensen dichter bij elkaar te brengen. Hoewel verhalen sinds de oudheid worden verteld, is er weinig bekend over de verhalen die door en over merken worden verteld, en de factoren die van deze verhalen een succes maken. In deze SWOCC-publicatie proberen we inzicht te bieden in dit vraagstuk door verschillende inhoudsanalyses te verrichten van merkverhalen die op sociale media worden gedeeld. We vergelijken verhalen die (1) door merken worden verteld, en (2) over merken worden verteld, om zodoende inzicht te krijgen de wijze waarop merken verhalen voor zich kunnen laten werken.

    * (Farace, Van Laer, De Ruyter & Wetzels, 2017).

    Onderzoekthema