Menu
    English

    STAALWERK

    Samenwerken aan taalontwikkeling en preventie van laaggeletterdheid

    Publicatiedatum: 01 februari 2023

    In Rotterdam-Zuid hebben basisschooldirecteuren het initiatief genomen om met onderzoekers en lerarenopleiders een kennisagenda te ontwikkelen met als doel het taalonderwijs op scholen beter aan te sluiten op hun diverse leerlingenpopulatie en zodoende laaggeletterdheid te voorkomen. Hogeschool Rotterdam is gevraagd een onderzoeksprogramma te ontwikkelen. De naam van het project, STAALWERK, staat voor Samenwerken aan TAALWERK en staat symbool voor sámen funderingen bouwen voor goed taalonderwijs. In een stad vol met staalwerk, een stad waar voortdurend aan gebouwd wordt en waar stevige stalen bruggen voor verbinding zorgen.

    Over het project

    Projectbeschrijving

    Door middel van ontwerpgericht onderzoek doen deze partijen samen onderzoek naar professionalisering en oplossingen ten gunste van het welbevinden en de woordenschat die leerlingen tot groep 6 nodig hebben voor de ontwikkeling van taal en geletterdheid, ter preventie van taal-/leesproblemen in de bovenbouw. Met dit projectvoorstel ondersteunen we het voornemen van dit netwerk.

    Er zijn drie aandachtsgebieden gekozen:

    1. inzicht krijgen in de kennisbronnen van leerlingen;
    2. het versterken van samenhang in het taalaanbod tijdens binnen- en buitenschools leren;
    3. interprofessionele samenwerking tussen leraren en andere professionals bij de uitvoering van dit taalaanbod.


    Voor dit project voeren twee promovendi ieder samen met schoolteams, onderzoekers en opleiders op vijf basisscholen een serie van drie studies uit. Eén serie studies vindt plaats in de onderbouw, de andere serie in de middenbouw. In beide series wordt op basis van wetenschappelijke inzichten en ervaringskennis gefaseerd een handreiking ontwikkeld ter versterking van het handelen van leraren op de drie aandachtsgebieden. Ook wordt steeds nagegaan in welke mate het veranderde handelen van de leraren/professionals bijdraagt aan het welbevinden en de woordenschat van leerlingen.  

    Samenwerking

      Het onderzoek wordt uitgevoerd in samenwerking met basisscholen in Rotterdam-Zuid van PCBO Rotterdam-Zuid, BOOR, RVKO en SIPOR. Onderzoekers werken in co-creatie met leraren samen in de onder- en middenbouw en (taal)specialisten in de teams. De kennis wordt gedeeld in Rotterdam-Zuid en gaandeweg daarbuiten.

    Onderzoekers en opleiders van Hogeschool Rotterdam werken nauw samen met Hogeschool Inholland, Thomas More Hogeschool, Erasmus Universiteit Rotterdam en andere (landelijke) partners. De geleerde lessen in deze complexe contexten leveren ook voor scholen en kinderopvang in vergelijkbare contexten in het land relevante inzichten op.  

    Projectfeiten



    Looptijd

    april 2023 - 2027


    Financiering

    NRO
    Samenwerken aan onderwijskwaliteit in de regio


    Lectoraat

    Samenwerken aan een Taalrijke Omgeving voor Jonge Kinderen

    Medewerkers

    betrokken bij dit project