Menu
    English

    Disruptief Gedrag en de Vorming van Vroege Therapeutische Alliantie

    Onderzoek en training voor docenten

    Publicatiedatum: 01 januari 2015

    Onderzoek naar de relatie tussen het niveau van psychopathische trekken bij kinderen met disruptief gedrag en de relatie tussen therapeut en het kind.

    Toon:

    Is er een relatie tussen de mate van psychopathische trekken bij kinderen met disruptief gedrag en de vroege therapeutische alliantie - oftewel relatie tussen therapeut en cliënt - bij behandeling van deze groep kinderen? In hoeverre kan therapautische alliantie de veranderingen bij kinderen tijdens de behandeling voorspellen?

    Ruim veertig kinderen hebben deelgenomen aan cognitieve gedragstherapie; een groepsbehandeling voor disruptief gedrag. Vervolgens zijn docenten van het Instituut voor Sociale Opleidingen van Hogeschool Rotterdam door de onderzoekers getraind om de therapeutische alliantie bij deze therapie te kunnen coderen. 

    Het onderzoek is afgerond in 2016 met ondermeer een publicatie in het tijdschrift Gedragstherapie.