Menu
    English

    Klanttevredenheid bij Trajectbegeleiding

    Zorgverbetering vanuit perspectief ouderen

    Publicatiedatum: 01 april 2004

    Om ouderen bij een ziekenhuisopname te ondersteunen en te voorkomen dat zij erdoor uit balans raken, heeft het Sint Franciscus Gasthuis in Rotterdam het project ‘Trajectbegeleiding en Transferafdeling' ontwikkeld. Daarin wordt gestreefd naar verbeterde logistiek en zorgverbetering vanuit het perspectief van de oudere.

    Toon:

    De transferafdeling bevindt zich in het ziekenhuis, maar is feitelijk een verpleeghuisafdeling. Zij biedt kortdurende revalidatie en herstel en overbruggingszorg. Vanuit het Bureau Nazorg bieden transferverpleegkundigen trajectbegeleiding, gericht op de overgang tussen ziekenhuis en thuis.

    Projectbeschrijving

    Het klanttevredenheidsonderzoek heeft de ervaringen van medewerkers en patiënten met trajectbegeleiding en de transferafdeling in kaart gebracht. Specialisten en verpleegkundigen bleken het Bureau Nazorg vooral te zien als regelaar van het ontslag van de patiënt. Bevraagde huisartsen kenden het Bureau Nazorg niet en waren niet vertrouwd met trajectbegeleiding. De patiënten waren overwegend positief over de begeleiding bij ontslag, maar kritischer over hun opname op de transferafdeling. Ze hadden vaak onduidelijkheid over de functie ervan, terwijl die door hun familie wel werd gezien.